شباهت بین موسیقی فلامنکو و موسیقی سنتی ایران

گیتار فلامنکو

موسیقی فلامنکو

گیتار فلامنکو

 

موسیقی فلامنکو

موسیقی فلامنکو و در صدر آن گیتار فلامنکو  علیرغم آنچه که بسیاری می پندارند ،

تنها مجموعه ای از ویژگی های خاص در ساختار

فیزیکی گیتار نمی باشد . بلکه این ویژگی های  فیزیکی تنها یک جنبه  کوچک از موسیقی فلامنکو

می باشند. ابن موسیقی که نشات گرفته از فرهنگ فولکلور  مردم اسپانیا  علی الخصوص مردم

آندلس اسپانیا در یک دوره طلایی می باشد.

دریک نگاه کلی  فلامنکو شیوه گیتار نوازی  سنتی اسپانیاست که ریشه در اعماق قرن ها  دارد .

مقایسه موسیقی سنتی و فلامنکو

 

موسیقی فلامنکو

در یک مقایسه عمومی میتوان چند شباهت ساختاری اساسی را میان فلامنکو و  موسیقی سنتی ایران بیان نمود:

  • سرشار بودن از احساس و عرفان  و درونی بودن مفاهیم
  • وجود عنصری به نام آواز  به عنوان محور اصلی
  • خودجوش بودن و وابستگی به بداهه نوازی
  • شیوه آموزشی سینه به سینه و نسل به نسل
  • عدم وابستگی به نت نویسی و نیز غیر قابل انتقال بودن احساس و حالات آهنگ ها بطور کامل  به زبان نت .
  • استفاده از دستگا ه های  بسیار نزدیک به هم در الگو ها و ریتم ها
  • جای نگرفتن الگو ها و ریتم ها در گام ها
  • وجود تقسیم بندی های به نام توکه (toque ) که در فلامنکو کاربردی  تقریبا نظیر دستگاه ها
  • و مقامات  موسیقی سنتی ایران دارند .
  • علاوه بر موارد یاد شده خط سیر تحولات و تغییرات اجرایی و ساختاری این دو نوع موسیقی
  • سنتی هم تقریبا مشابه هم می باشند . یعنی اختلاف نظر هایی مشابه آنچه که در سالهای
  • اخیر بر سر استقلال اجرایی موسیقی سازی  ( بیکلام )  از ردیف آوازی و نیز به کاربری
  • تکنیک ها ، تنظیمات ، ارکستراسیون  و هارمونی مدرن  در موسیقی سنتی در میان اساتید
  • سنتی ایران وجود داشته است ، در میان اساتید  صاحبنظر فلامنکو هم به چشم می خورد .
  • بسیاری  از این اساتید مخالف آنند که از گیتار فلامنکو به عنوان  ساز ارکستر و یاتکنواز ( بدون آواز )
  • و یا حتی ساز کنسرت دهنده استفاده شود و این کار را مسخ نمودن هویت و اصالت کاربردی
  • این ساز می دانند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.