همه چیز در مورد گیتار فلامنکو

 

گیتار فلامنکو

 

گیتار فلامنکو وجوه شباهت بسیاری با گیتار اسپانیولی ( کلاسیک ) دارد ، اما  تفاوتهای مهمی هم وجود دارد ، در فلامنکو پهلوها و پشت گیتار از چوب ” سرو اسپانیایی” و به رنگ روشن ساخته می شوند ، در صورتیکه  در  بهترین مدلهای کلاسیک  ، چوب پالو سانتو ( صندل سرخ برزیلی )  با رنگ آمیزی تیره بکار می رود.  همین تفاوت همراه با اندکی تمایز ،  در ضخامت های چوب ، پایه هیا داخلی و ابعاد ،  به گیتار فلامنکو طنین خاص خودش را می بخشد ، روشنی و شفافیتی نافذ تر  در واکنشهای صوتی در مقایسه  در مقایسه با طنین جا افتاده و ملایم گیتار کلاسیک .

 

اجزا تشکیل دهنده گیتار فلامنکو

 

در گیتار فلامنکو بجای گوشیهای مکانیکی  برای کوک کردن سیم ها، بطور سنتی از میخهای چوبی از جنس   آبنوس و متاسفانه امروزه  از جنس صندل سرخ و دیگر چوبهای  خوش تراش و محکم استفاده  می شود .

امروزه بسیاری از گیتارهای فلامنکو دارای گوشیهای فلزی می باشند ، اولا  بخاطر سهولت نصب و ثانیا بدلیل  راحتی کوک کردن آنان ، اما هنوز هم برخی از نوازندگان میخهای چوبی را ترجیح می دهند ، به این دلیل که سبک تر و بادوام ترند ، عده ای هم ادعا می نمایند  که این گوشیها طنین فلامنکو را بهتر منتشر می نمایند.

 

گیتار فلامنکو

صفحه صوتی ( صفحه رویی) گیتار فلامنکو را  همانند انواع گیتار کلاسیک  ، از چوب  فشرده ” صنوبر آلمانی ”  و یا امروزه از چوب ” سدر کانادایی ” می سازند . دسته  از جنس سدر کانادایی و یا دیگر چوبهای محکم و صفحه انگشت گذاری  از جنس آبنوس است . پل از پالو سانتو ( صندل سرخ ) ساخته می شود .  تیغه سر دسته و تیغه خرک استخوانی می باشند  که در زیان اسپانیایی huesos  ( استخوان )  نامیده می شوند.

 

گیتارهای فلامنکو مجهز به گلپیدور  و یا صفحات  ضربه گیر می باشند تا از صفحه آسیب پذیر روی گیتار  در برابر ناختن انگشتان  و شست راست محافظت نماید . امروزه گلپیدور ها را از پلاستیک شفاف می سازند  در صورتیکه جنس اصلی آنها صدف یا پلاستکی سفید مات می باشد .  اگر چه عموما از لاک ” پلی یورتن ” آمیخته  با رنگ نارنجی تند ، بعنوان رویه ای جلا دار و مستحکم  برای بدنه و دسته  استفاده میکنند ، اما هنوز هم بعضی از سازندگان لاک الکلهای  کم دوام تر قدیمی را که رنگهای  ملایم و مات تری  به گیتار می بخشند  را ترجیح میدهند .

 

” تحرک ” و واکنش گیتار فلامنکو سریع تر از  گیتارهای کلاسیک  است ، اینها از  دیگر عواملی هستند که با قابلیت ویژه این ساز در خلق  اصواتی زنگدار  و شکوهمند  ارتباط دارند. سیم ها به صفحه انگشت گذاری نزدیک ترند ، اولا به این خاطر که خرک کوتاه تر است و ثانیا به این دلیل که صفحه انگشت گذاری  در قسمت اتصال بر صفحه جلویی گیتار ، با زاویه دارتر است .

 

یکی از نو آوریهای اخیر ” گیتار سیاه ” می باشد ، سازی با پهلوها و پشتی از جنس پاوسانتو که از جهانی برای خصوصیات فلامنکو شکل گرفته است و اگر چه این ساز به دلیل  صدای فراگیر و قدرت تسخیر کننده اش برای خود شهرتی در  میان تکنوازان فلامنکو کسب کرده است ، اما فاقد شفافیت صوتی و شورمندی گیتار های سنتی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.